F* 2025_11_17
T* Los consejeros Chivite y López presentan el operativo del Plan de Vialidad Invernal 2025-2026
L* Centro de Conservación de Carreteras de Liédena, Navarra
Lurralde Kohesiorako kontseilari Oscar Chivitek eta Herrizaingo, Funtzio Publikoko eta Justiziako kontseilari Amparo Lópezek Ledeako Errepideen Kontserbazio Zentroa bisitatu dute gaur, eta bertan 2025-2026 Neguko Bidezaintza Plana aurkeztu dute. Plan hori azaroaren 1etik dago martxan, eta 2026ko apirilaren 30era arte iraungo du. Ekitaldian Pedro López Herri Lanen eta Azpiegituren zuzendari nagusiak, Salvador Díez Barneko zuzendari nagusiak eta José Javier Boulandier Trafiko Zerbitzuko zuzendariak ere parte hartu dute.
2025-2026 Neguko Bidezaintza Planaren operatiboa 220 esku-hartze ibilgailuz eta 384 pertsonaz osatuta dago, Herri-lanen eta Azpiegituren zuzendari nagusiaren langile propioak eta kontserbazio integralerako enpresekiko langileak barne, baita A-12, A-21 eta AP-15 autobide eta autobideen lizentziadunak ere. Agente horiei gehitu behar zaizkie Foruzaingoak, Guardia Zibilak eta udaltzaingoek zuzenean kudeatutako taldeak, Lurralde Kohesioko Departamentuak sortutako Errepideen Kontserbazioa Kontrolatzeko Zentrotik eta SOS Navarratik koordinatuta.
Aldi berean, Barne, Funtzio Publiko eta Justizia Departamentuak, Nafarroako Trafikoaren bitartez, «Neguak ez zaitzala errepidean ustekabean harrapatu» kanpaina abiarazi du. Kanpaina horren bidez, herritarrei eskatu die negua iritsi baino lehen beren ibilgailuak berrikusteko, neumatikoei, balaztei, norabideari, argiei, bateriari, bujiei eta izotz-kontrako likidoari arreta jarriz, besteak beste. Kanpaina hori abendura arte luzatuko da irrati eta sare sozialetan, eta eguraldiaren arabera luzatu ahal izango da.
Bisitan, Chivite kontseilariak dispositibo horren «beharra eta garrantzia» azpimarratu du. «Ezinbestekoa da eguraldi txarrari aurre egiteko prest egotea, neguko klimaren ondorioak prebenitu, saihestu edo minimizatu ahal izateko». Neguko Bidezaintza Plana «Nafarroako Errepide Sareko 3.900 kilometro baino gehiagoren kontserbazio eta funtzionaltasun egokia zaintzeko pentsatuta dago», adierazi du kontseilariak.
Bestalde, López kontseilariak neguko bidezaintzan Nafarroako Gobernuak duen esperientzia propioa nabarmendu du, osasunaren, segurtasunaren eta errepideen kontserbazioaren esparruetan, besteak beste. «Foru Aldundiaren kudeaketak baterako ekintza ahalbidetzen du, baliabideen koordinazio eta eraginkortasun hobean eragina duena», esan du. Era berean, prebentzio-lanaren garrantzia azpimarratu du, «arrisku-faktoreak kentzeko eta trafiko-istripuak eta eragiten dituzten kalteak gutxitzeko».
Abian dagoen plana
Lurralde Kohesiorako Departamentuak gatza eta gatzuna biltegietan eta siloetan banatu ditu dagoeneko, bai Nafarroak dituen zortzi kontserbazio-barrutietan, bai Nafarroako Autobidearen, Bideko Autobidearen eta Pirinioetako Autobidearen emakidadunetan. Urgarriak biltegiratzeko gaitasuna 18.000 tonatik gorakoa da, eta denborale zehatzetatik eratorritako beharretara egokitzen da, betiere baliabidearen gutxieneko eskuragarritasunari eutsiz. Aurreko bide kanpainari dagokionez, Agoitz barrutian gatz silo berri bat jarri da Belaguako mendatean, eta Tafallako barrutian silo bat lekuz aldatu da, N-121 interes orokorreko errepidean berriro jartzeko.
Gainera, aurtengo bidezaintzarako gailuak 87 informazio-panel izango ditu, barrukoak eta kanpokoak, eta hirurehun kamera baino gehiago autobia tuneletan, elkarguneetan eta intereseko tarteetan, 31 meteorologia-estazioez eta trafikoko datuak hartzeko 59 estazioez gain.
Halaber, Errepideen Kontserbazioa Kontrolatzeko Zentroak 24 orduko arreta eskaintzen du urteko 365 egunetan. Neguko bide-zaintzaren kanpainan, zentroak, Pirinio Atlantikoetako Kontseilu Nagusiarekin, Arabako eta Gipuzkoako aldundiekin, Iruñeko Udalarekin eta autobide eta autobideen emakidadunekin koordinatzeaz arduratzen da.
Bidezaintza Planeko protokoloek bi jarduera-maila planteatzen dituzte. 1. maila, prebentzio- edo alerta-fasea, Nafarroako errepide-sarean eragina duen elurteak edo izotz-, euri- edo haize-ekaitzak iragarri direnean aktibatu egiten da. 2. maila, denborale-fasea, abian jartzen da jada gertatzen ari denean edo elurra edo aldi baterako prezipitazioak berehala gertatzen direla ziur dagoenean.
Nola zirkulatu denborale batean
Nafarroako Gobernuak herritarrei gogorarazi die neguko denboraleetan eta bideen egoera zailtzen den aldietan agintariekin lankidetzan aritzea garrantzitsua dela. Gainera, herritarrei eskatzen die ezinbestekoak diren ibilbideei bakarrik ekiteko.
Zirkulazioan jarri behar izanez gero, Foru Gobernuak gomendatzen du joan-etorria hasi aurretik hainbat neurri hartzea: trafikoko agintarien eta errepideak zaintzen lan egiten duten langileen aginduak errespetatzea; elurra kentzeko makinen zirkulazioa ez oztopatzea eta, ibilgailua geldituz gero, galtzadatik kanpo egitea; egunez eta, ahal denean, bide nagusietatik bidaiatzea; errepidera irten aurretik neurriak hartzea, hala nola neumatikoak, kateak, bateria edo argien funtzionamendu egokia berrikustea; erregai-biltegia beteta dagoela irtetea; zirkulazio-mugaketei erantzutea; orduko 30 kilometro baino gehiagora ez zirkulatzea; linterna, ura, beroketa-arropa eta mugikorraren bateria kargatuta eramatea; bidegurutzeko argiak aktibatuta edukitzea ikusteko eta ikusteko; bat-bateko azelerazioak eta desazelerazioak saihestea, bai eta aurreratzeak ere; tunelen sarrerari eta irteerari eta veste ibilgailuekin gurutzatzean arreta jartzea.
Ibilgailua elurretan harrapatuta geratuz gero, 112 telefonora deitu eta egoeraren berri eman behar da. Telefonoak estaldurarik ez badu ere, 112 telefonoarekiko konexioa beti da posible.
Egoera horietan, automobil barruan egon behar da motorra martxan eta berogailua piztuta, eta airea aldizka berritu behar da. Erregaia ez agortzea komeni denez, motorra eta berokuntza aldi oro itzali beharko dira, ibilgailuaren barruan tenperatura erosoa mantentzeko eta, aldi berean, erregaia ahalik eta gehien aurrezteko.
